پتاسیم و نقش آن در بدن

به گفته دكتر دیوید مك كارون استاد طب داخلی و مدیر گروه بیماری های كلیه ، افزایش فشار خون و داروشناسی بالینی دانشگاه علوم بهداشتی اورگون ، در پورتلند ، به همین دلیل بیشتر ما احتمالاً نیازمند اضافه كردن حداقل سه وعده میوه و سبزی های غنی از پتاسیم به رژیم غذایی روزانه خود هستیم.

هر انسان روزانه حدود ۲۶۵۰ میلی گرم پتاسیم مصرف می کند .

آیا مصرف یك مكمل پتاسیم آسانتر نیست ؟

متخصصان معتقدند كه منابع غذایی پتاسیم بهتر از فراورده های دارویی آن تحمل می شوند ، هرچند مصرف مكمل های پتاسیم- كه بدون نسخه در داروخانه ها در اختیار عموم قرار دارد و یا در دوزهای بالاتر با نسخه پزشك قابل دسترسی است – گاهی اوقات برای كسانی كه داروهای مدر دریافت می كنند ممكن است لازم باشد.

داروهای مدر ، آب اضافی بدن را دفع می كنند و در عین حال پتاسیم بدن را نیز كاهش می دهند .

( دیژیتال ، كه یك داروی قلبی است ،‌ نیز می تواند موجب دفع پتاسیم شود.) به اعتقاد دكتر مك كارون ، اگر شما از مكمل هایی كه بدون نسخه به فروش می رسد استفاده می كنید ،

بهتر است مجموع پتاسیمی را كه روزانه از مواد غذایی و مكمل ها دریافت می كنید در حد ۳۵۰۰ میلی گرم حفظ كنید.

وقتی به یك مكمل پتاسیم نیاز دارید ،‌ درباره این كه كدام نوع مكمل برای شما بهتر است با پزشك یا داروساز خود مشورت كنید .

برخی از پزشكان معتقدند كلرید پتاسیم بهتر از بی كربنات پتاسیم ، سیترات پتاسیم یا گلوكونات پتاسیم جذب می شود. مكملهای حاوی بیش از ۹۹ میلی گرم پتاسیم تنها با تجویز پزشك فروخته می شود..

مصرف بیش از حد پتاسیم (بیش از پنج هزار میلی گرم در روز ) می تواند موجب به هم خوردن تعادل مواد معدنی در بدن و بروز ناراحتی های قلبی و كلیوی شود. سایر عوارض جانبی شامل ضعف عضلانی ،‌احساس سوزن سوزن شدن دست ها و پاها ،‌ یا زبان و نبض كند یا نامنظم است .

دیابتی ها یا بیماران كلیوی ، همانند افرادی كه از داروهای خاصی همچون داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ،‌ مدرهای حفظ كننده پتاسیم ، مهار كننده های ACE و داروهای قلبی نظیر هپارین استفاده می كنند ، قبل از مصرف مكمل های پتاسیم باید با پزشك خود مشورت كنند

جالب است بدانید اگر میمون ها آن قدر كه در تلویزیون نشان داده می شود در طبیعت هم موز می خوردند ، ‌هرگز هیچ كدام از آنها مبتلا به فشار خون نمی شدند .چرا كه پتاسیم – به طریقی در انسانها – عامل اصلی حفظ فشار خون در سطح مناسب برای ایجاد سلامتی مطلوب دستگاه قلب و عروق است .

پتاسیم چگونه فشار خونه را تنظیم می كند؟

دانشمندان معتقدند كه دلیل این امر ممكن است توانایی پتاسیم برای پمپ كردن سدیم به خارج از سلول های بدن و كاهش میزان آب بدن باشد .

پتاسیم ممكن است مقاومت عروق خونی را تغییر دهد . دلیل دیگر این موضوع آن است كه پتاسیم چگونگی پاسخ دادن عروق خونی را نسبت به هورمونهای موجود در گردش خون كه بر روی فشار خون تأثیر می گذارند ، نظیر وازوپرسین و نوراپی نفرین ، تغییر می دهد.

به هر حال ، توانایی پتاسیم جهت كاهش فشار خون چنان است كه برخی از دانشمندان معتقدند كمبود این ماده معدنی نزد برخی افراد خاص ممكن است واقعاً آغلزگر افزایش فشار خون باشد.

بجز اثر اعجاب انگیز پتاسیم بر روی فشار خون ، ماده معدنی مذكور برای انقباض طبیعی عضله ،‌فعالیت الكتریكی طبیعی در قلب و انتقال سریع تكانه های عصبی در بدن نیز ضروری است .

به همین دلیل بی نظمی های ضربان قلب به عنوان یك نشانه كلاسیك كمبود پتاسیم در نظر گرفته می شود . سایر علائم كمبود پتاسیم شامل ضعف عضلانی ،‌بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن پاها ، تهوع ،‌استفراغ ، گیجی و تحریك پذیری است .

مقدار نیاز روزانه : ۳۵۰۰ میلی گرم

منابع خوب غذایی :

برگه زردآلو ، سیب زمینی پخته ، آلو خشك ، طالبی ، موز و اسفناج

 

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 3 فروردین 1388    | توسط: بابک نیری    | طبقه بندی: ویتامین-مینرال-پروتیین-کربوهیدرات-هورمون،     | نظرات()