‌زندگی شهری، زندگی مجردی و زندگی‌هایی كه در آن زن و شوهرها در حال كار كردن هستند، كمتر اجازه می‌دهند كه بتوان در منزل به پخت و پز پرداخت. پس سریع به سراغ فست‌فودها می‌رویم كه ما را با ظاهر بسیار جذاب، مدرن و تصاویر و رنگ‌های اشتهابرانگیز شیفته خود می‌كنند.
یكی از محبوب‌ترین غذاهایی كه جوانان و نوجوانان و بچه‌ها از میان انواع فست‌فودها بسیار انتخاب می‌كنند پیتزاست. اكثر كارشناسان علوم غذایی، مصرف پیتزا را به دلیل سوسیس و كالباس و انرژی فراوانی كه دارد توصیه نمی‌كنند.
مطالعات نشان داده است مصرف مداوم غذاهایی كه سوسیس و كالباس از اجزای اصلی آنهاست، التهاب معده و روده را به همراه داشته و با مصرف طولانی‌مدت آن به دلیل وجود مواد نگهدارنده نیتراتی، فرد را مستعد سرطان، خصوصا سرطان كولون می‌كنند.
انواع پیتزاها ضمن اشتهاآور بودن، فاقد محتوای تغذیه‌ای لازم بوده و باعث انباشتگی انرژی و در نتیجه چاقی می‌شود.
از سویی دیگر، این غذای لذیذ خطرناك نمك بالایی داشته كه در درازمدت فشار خون را افزایش می‌دهد. مشكل دیگر پیتزا این است كه برای لذیذ شدن در آن از پنیرهای با چربی بالا استفاده می‌شود كه از پیامدهای آن عوارض منفی قلبی عروقی است.
در ۱۰۰ گرم پنیر پیتزا ۴۵۰ كالری انرژی نهفته است. علاوه بر آن، نان‌های پیتزا بدون سبوس هستند كه باعث می‌شود جذب مواد نشاسته‌ای آنها خیلی سریع صورت گیرد و فرد دچار اضافه وزن و افزایش ناگهانی قند خون شود.
به طور كلی یك پرس پیتزای معمولی بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ كالری انرژی دارد كه وقتی نوشابه و سیب‌زمینی سرخ كرده را نیز به آن اضافه كنیم تقریبا حدود ۲۵۰۰ كالری می‌شود كه این مقدار، از میزان كالری دریافتی روزانه یك انسان نرمال هم بیشتر است.
پس به طور كلی می‌توان گفت پیتزا غذای سالمی نیست و تا حد امكان باید از مصرف آن اجتناب كرد.
● چه باید كرد؟
حالا كه پیتزا غذای خوشمزه‌ای است كه اغلب كودكان به آن علاقه دارند، می‌توان راه‌هایی یافت كه مضرات آن را كاهش داد.
در نظر داشته باشید پیتزای سبزیجات یا پیتزای گوشت و قارچ نسبت به پیتزاهایی مانند پپرونی سالم‌ترند.
توصیه می‌شود دفعات مصرف این غذا را به یكی دو بار در ماه محدود كنید.
به همراه پیتزا به جای استفاده از نوشابه بهتر است از ماءالشعیر، دوغ یا آب استفاده كنید.
استفاده از سالاد گوجه‌فرنگی بدون سس در هنگام مصرف پیتزا مورد توجه قرار گیرد چراكه سرشار از ویتامین C است و می‌تواند اثر مخرب تركیب سرطان‌زای نیتروزآمین كه حاصل تركیب نیترات سوسیس و كالباس با اسید آمینه بدن است را در دستگاه گوارش تقلیل دهد.
سس قرمز به مراتب بهتر از سس سفید است. یك قاشق غذاخوری سس قرمز فقط یك گرم چربی دارد در حالی كه یك قاشق مرباخوری سس سفید، پنج گرم چربی دارد.
یك مزیت دیگر سس قرمز این است كه دارای ویتامین C است اگرچه در فرآیند فرآوری از ویتامین آن كاسته می‌شود ولی ترجیح، استفاده از سس قرمز است.
قابل ذكر است، انواع سس‌ها رفلاكس معده را افزایش می‌دهند كه می‌تواند به سرطان مری منجر شود.
موضوعی كه به آن توجه زیادی نمی‌شود بحث بهداشت فست‌فودهاست كه نادیده گرفته می‌شود.
به طوری كه بسیار می‌بینیم كارگرانی با دستها و وسایلی آلوده و لباس‌هایی نه‌چندان مناسب مشغول تهیه و توزیع مواد غذایی آماده هستند. بكوشید پیتزای خانگی تهیه كنید و از خوردن آن بیشتر لذت ببرید.


نوشته شده در تاریخ جمعه 11 بهمن 1387    | توسط: بابک نیری    | طبقه بندی: غذا های زیانبار،     | نظرات()